50 років автоматичній трансмісії Mercedes-Benz

  • Вперше встановлена на W 111 і W 112 в 1961 р.
  • Важлива віха у 125-річній історії інновацій
  • АКП як поєднання комфорту і ефективності

«Неповторне управління автомобілем», такий слоган прикрашав в 1961р. проспект, що розповідає про першу автоматичну коробку передач Mercedes-Benz власної розробки. Результатом кількох років інтенсивної конструкторської роботи стало створення чотириступінчастою автоматичної коробки передач з гідромуфтою, яка дебютувала в 1961р. в якості опції для моделі 220 SEb сімейства 111. А в автомобілі Mercedes-Benz 300 SE в тому ж році автоматична трансмісія вже стала частиною базової комплектації. Так була відкрита особлива глава в історії успіху штутгартської марки, що почалася 125 років тому.

Mercedes-Benz 220 SEb, 1959-1965 р. (сімейство W 111)

Рішення розробити власну автоматичну трансмісію було прийнято в Mercedes-Benz у відповідності з поставленою метою постійно підтримувати свою інноваційну міць на високому рівні, що було завжди характерно для історії марки в цілому. Оскільки перехід на автоматичне перемикання передач в значній мірі впливає на характер автомобіля, що прагнуть до досконалості конструкторів могло задовольнити тільки ідеальне рішення, що підходить саме для автомобілів власної марки.

У новій коробці передач замість гідротрансформатора використовувалася гідромуфта, яка забезпечувала меншу втрату потужності. Розташована за нею чотириступінчаста планетарна трансмісія складалася з двох планетарних механізмів, трьох фрикційних муфт і трьох стрічкових гальмівних механізмів.

Історія автоматичного перемикання передач на автомобілях Mercedes-Benz

Автомобілі Mercedes-Benz з напівавтоматичним перемиканням передач існували й раніше. Так, наприклад, модель 770 (кузов W 07), що увійшла в історію техніки як «Великий Мерседес», мала напівавтоматичне вакуум-включення прискорюючою передачі. Управління цією функцією прискорюючою коробки передач виробництва Maybach здійснювалося за допомогою важеля на кермовому колесі.

Mercedes-Benz 300 SE, 1961-1965 р. (сімейство W 112)

У той час як інженери Mercedes-Benz вже працювали над власною автоматичною трансмісією, влітку 1957р. відбувається презентація гідравлічного автоматичного зчеплення «Hydrak». В якості опції це нове автоматичне зчеплення пропонується спочатку для моделей 220 S і 219. Ця система об'єднувала в собі гідравлічне зчеплення для початку руху, стандартне однодискове сухе зчеплення для включення і виключення передач, а також механізм вільного ходу для блокування гідравлічного зчеплення.

В цей час починають з'являтися і повністю автоматичні трансмісії. Спершу це були коробки передач від постачальників комплектуючих. Так, наприклад, модель Mercedes-Benz 300 з осені 1955р. стала обладнуватися триступеневою автоматичною коробкою передач з гідротрансформатором - розробка фірми Borg-Warner.

1961 р.: перша автоматична трансмісія Mercedes-Benz

У квітні 1961р. на моделі 220 SEb дебютує автоматична коробка передач Mercedes-Benz власної розробки. Для цієї моделі вона пропонується в якості опції, а вже на моделі 300 SE (кузов 112), представленої в серпні 1961р., вона стає частиною базової комплектації.

Від такого технічно інноваційного, зручного і в той же час ефективного способу передачі крутного моменту виграли, в результаті, і інші моделі зоряної штутгартської марки. Так, наприклад, з серпня 1962 ця чотириступінчаста АКП стала доступна і для моделей 220 і 220 S за доплату в 1400 німецьких марок.

Mercedes-Benz 300 SE, 1961-1965 р. (сімейство W 112)

До речі, і для родстера Mercedes-Benz 230 SL (кузов W 113) з 1963 р. ця автоматична трансмісія стала пропонуватися в якості додаткового обладнання, увійшовши, таким чином, в сегмент спорткарів Mercedes-Benz. І, нарешті, з 1964р. представницький седан Mercedes-Benz 600 став поставлятися виключно з автоматичною коробкою передач.

Дебют автоматичної трансмісії - через 75 років після винаходу автомобіля Карлом Бенцем - став ще однією важливою віхою в історії марки і одночасно часом народження цілої серії гідних наслідування інновацій. Адже з 1961р. технологію автоматичного перемикання передач фахівці Mercedes-Benz безперервно вдосконалюють.

Виробництво автоматичних коробок передач почалося в листопаді 1961р. на заводі в Хедельфінгене. У 1966р. там збирається стотисячний АКП для легкових авто Mercedes-Benz, до 1971р. ця цифра зростає до 500 тисяч, а мільйонна за рахунком автоматична трансмісія сходить з конвеєра в 1975р. За цими даними можна судити про успіх цієї технології. Така ж картина спостерігалася і в автомобільній статистикою: вже в 1964р., тобто через три роки після прем'єри автоматичної трансмісії Mercedes-Benz, 14,5% всіх легкових автомобілів штутгартської марки було оснащено АКП, причому у разі бензинових версій ця цифра перевищувала 20%. Частка автоматичної трансмісії безперервно зростала, поки до середини 1980-го співвідношення автоматичних і механічних КП не зрівнялося.

Майбутнє автоматичної трансмісії

На седанах S-Класу кузова 116 в серпні 1972р. дебютувала нова автоматична коробка передач від Mercedes-Benz. У її конструкції тепер замість гідромуфти став використовуватися гидротрансформатор. Спочатку ця АКП пропонується в якості опції, а вже з 1973р. вона закріплюється в якості серійного оснащення для моделей 450 SE і 450 SEL.

Потім вона стає доступною для родстеров і купе SL-Класу сімейства 107, а також для представників середнього класу - сімейств 114 і 115 (на прізвисько «Stroke8»). Потужні модифікації з двигунами V8 отримують спочатку триступеневу трансмісію, а інші двигуни комбінуються з 4-ступінчастою АКП. З 1980р. для всіх легкових автомобілів Mercedes-Benz, що поставляються з автоматичною трансмісією, стандартом стає чотириступінчаста коробка передач.

Реклама першої автоматичної трансмісії Mercedes-Benz, 1961р.

Автоматична трансмісія продовжує залишатися об'єктом пильної уваги інженерів і конструкторів, які прагнуть робити автомобілі Mercedes-Benz все більш комфортабельними, спортивними і економічними. Ще одним важливим кроком стала розробка п'ятиступінчатих автоматичних коробок передач, котрі дебютували в 1990р. в якості опції на седані 300 E-24, універсалі 300 E-24, купе 300 CE-24 (всі - представники сімейства 124) і на моделі 300 SL- 24 (кузов R 129).

Відновила стандарти у своєму сегменті АКП NAG (від нім. Neues Automatik-Getriebe = Нова Автоматична Трансмісія), представлена в 1995р. Тепер автомобілі Mercedes-Benz, завдяки цій п'ятиступінчастій автоматичній коробці передач з електронним управлінням і муфтою блокування гідротрансформатора, стали відрізнятися перш небаченим комфортом перемикання передач. Ця легка і відносно компактна коробка передач пропонувалася спочатку для моделей з двигунами V8 і V12. А з літа 1996р. її почали широко встановлювати в легкові автомобілі марки.

Винятком став А-Клас: його компактна передня частина кузова і особливе розташування двигуна і агрегатів трансмісії зажадали розробці окремої для цього класу коробки передач. Так, з'явилася п'ятиступінчаста АКП з переднім розташуванням, яка з літа 1998р. пропонувалася як опція для автомобілів A-Класу (кузов W 168): володіючи п'ятьма щаблями й електронним управлінням, а також будучи довжиною 315 мм і вагою 68 кг, вона стала найкоротшою і найлегшою в світі п'ятиступінчастою трансмісією.

Реклама першої автоматичної трансмісії Mercedes-Benz, 1961р.

В якості альтернативи фахівці Mercedes-Benz запропонували для A-Класу автоматичну систему зчеплення AKS, управління якої нагадує керування гідравлічним автоматичним зчепленням «Hydrak» 1957р.: коли водій знімає ногу з педалі газу і пересуває важіль КП, система розуміє його бажання перемкнути передачу і за допомогою електромотора розмикає зчеплення.

У наступному поколінні автомобілів A-Класу (кузов 169) і B-Класу (кузов 245) на зміну АКП з переднім розташуванням прийшов варіатор AUTOTRONIC - безступінчата трансмісія CVT (Continuously Variable Automatic Transmission = трансмісія з плавно змінним передавальним числом), де сам процес перемикання передач не відчувається.

У 2003р. фахівці Mercedes-Benz представляють першу в світі семиступінчасту автоматичну коробку передач для легкових автомобілів - 7G-TRONIC. Спочатку вона стає частиною базової комплектації моделей E 500 (кузов W 211), S 430 і S 500 (кузов W 220), CL 500 (кузов C 215) і SL 500 (кузов R 230), прийшовши на зміну колишньої п'ятиступінчастою АКП.

Ця нова трансмісія не тільки помітно знижує витрату палива, але і перемикає передачі швидше, м'якше і комфортніше, ніж колишня АКП. Тим самим автомобільна марка зі Штутгарта знову підтвердила своє технологічне лідерство.

Перша семиступінчаста АКП Mercedes-Benz, 7G-TRONIC, представлена в 2003р.

АКП 7G-TRONIC, розрахована на крутний момент до 700 ньютон-метрів, представляє собою п'яте покоління автоматичних трансмісій Mercedes-Benz. Поряд з технічним вдосконаленням автоматичних трансмісій, росла і росте їх популярність: до 2004р. автоматична коробка передач стала частиною базового оснащення автомобілів S-класу, у разі E-класу більше 88% автомобілів замовляється саме з АКП, а у C-класу ця частка становить 65%, демонструючи при цьому тенденцію до зростання.

Наявністю семи передач відрізняється також і інноваційна спортивна 7-ступенева коробка передач AMG SPEEDSHIFT MCT, розроблена спільно інженерами AMG і Mercedes-Benz. Дебют її відбувся на автомобілі SL 63 AMG (кузов R 230), що вийшов на ринок у квітні 2008р. Замість традиційного гідротрансформатора в ній застосовується компактне «мокре» зчеплення. Завдяки цьому виникає прямий зв'язок з іншими елементами трансмісії, що в поєднанні з функцією перегазовки і функцією RACE START («Миттєвий старт») забезпечує високу, захоплюючу дух динаміку і справжню радість від водіння. Абревіатура MCT розшифровується як «Технологія багатодискового зчеплення» (від англ. Multi-Clutch Technology) і прямо вказує на те, що перемикання передач тут здійснюється виключно за допомогою елементів зчеплення. Ця високотехнологічна коробка передач розрахована на високі значення крутного моменту і максимальну частоту обертання до 7200 об / хв, маючи при цьому надзвичайно низьку масу в 80 кг - що стало можливим завдяки застосуванню, зокрема, легкого магнієвого сплаву в її конструкції.

F 800 Style Plug-in Hybrid інтегрованим в АКП

У 2010р. фахівці Mercedes-Benz на автомобілі CL-Класу нового покоління (кузов 216) представили семиступінчасту автоматичну коробку передач 7G-TRONIC PLUS. Вона стала ще зручніше, швидше і економніше, ніж АКП 7G-TRONIC першого покоління. Так, наприклад, її інтеграція з двигуном з додатковим зменшенням прослизання гідротрансформатора, а також помітне зменшення втрат на тертя дозволили підвищити ККД. Різні інноваційні рішення дають можливість знизити оберти двигуна в режимі ECO (економічний режим роботи трансмісії), а це веде до скорочення витрати палива.

Найбільш інноваційним характером має автоматична трансмісія концепту F 800 Style, представленого в 2010р.: для гібридної версії цього передового автомобіля інженери Mercedes-Benz зуміли повністю інтегрувати в картер семиступінчастою АКП 7G-TRONIC високомоментного гібридний модуль потужністю 80 кВт (109 к.с.) . За допомогою подібних високотехнологічних рішень Mercedes-Benz енергійно прокладає шлях у майбутнє своєї славної і довгої традиції створення автоматичних трансмісій.

Джерело: drive.ru